Raadsvergadering van dinsdag 31 januari 2023

1 februari 2023

Belangrijkste punt op de agenda : Voorstel inzake scenariokeuze nieuwbouw gemeentelijke huisvesting

Inbreng van Lars Kockelkoren voor de eerste termijn:

Miljoenen euro’s uitgeven aan stenen in een tijd dat veel van onze inwoners en ondernemers moeite hebben om de boodschappen en de rekeningen te betalen. Getuigd dit van bestuurlijke moed of van hoogmoed? De berekeningen laten zien dat door een enorm investering een besparing kan worden gerealiseerd op de exploitatiekosten. Maar de risico’s zijn bijzonder groot en aan iedere variant kleven weer andere nadelen.

Voor de niet-politieke toehoorder: vergelijk het met nu heel veel geld investeren in de isolatie van uw woning en dit vervolgens in de loop van de jaren terugverdienen aan de besparing op de stookkosten.

Echter er zijn 2 zaken die wel verschillend zijn:

Allereerst, bij isolatie van uw woning is de terugverdientermijn gemiddeld 7 a 10 jaar en bij de investering van de gemeente 40 jaar.

Ten tweede, als u uw huis laat isoleren, dan weet u vooraf de exacte kosten. De prijs is de prijs. Echter bij megalomane bouwprojecten geven aannemers meestal dagprijzen voor een aantal bouwmaterialen. Dus is het afwachten hoe hoog de rekening in 2026 uiteindelijk zal zijn.

Thuis doe je een dergelijke investering toch alleen als je zekerheid hebt over de kosten én de terugverdientijd?

Voor de PvdA had al deze moeite bespaard mogen blijven. De huidige situatie met 2 gemeentehuizen functioneert prima. En dat al ruim 4 jaar. En ja, er is misschien achterstallig onderhoud. Maar die is mogelijk ook ontstaan omdat bestuurlijk Beekdaelen blijft dagdromen van een prestige project.

Voor ons ligt de allergrootste uitgave die wij als gemeente Beekdaelen gaan doen. En blijft het bij deze uitgave of krijgen wij hier een nieuw gevalletje VV Amstenrade in het kwadraat?

Kortom welke garanties kunt u bieden dat u binnen het gestelde budget blijft en hoe blijft de raad in positie om eventuele kostenoverschrijdingen te voorkomen?

Los van de straks gekozen variant is het van belang dat er gekeken wordt naar verschillende vormen van aanbesteden. Denk hierbij ook aan omgekeerd aanbesteden. Hierbij wordt het beschikbare budget aangegeven, alsook de harde eisen waar de bouw of nieuwbouw aan dient te voldoen én het wensenpakket. Aannemers kunnen inschrijven met hun plan op basis van het aangegeven budget. Hierbij is een overschrijding van het beschikbare budget uitgesloten, tenzij het college kiest voor meer wensen dan aangegeven door de indiener van het plan.

Wij hebben de varianten beoordeeld en op de voor ons belangrijke criteria gerangschikt. Onlangs heeft  het college een passage toegevoegd aan het raadsvoorstel over de objectiviteit van de multi criteria. Kan het college ons toelichten wat de meerwaarde van deze passage is?

Wij hebben bij onze beoordeling rekening gehouden met verschillende wegingscriteria van deze zogenaamde objectieve multi criteria.

Voor ons is overduidelijk dat de status quo het allerbeste is voor Beekdaelen en haar inwoners. Deze variant heeft de kleinste financiële risico’s en is voor de komende jaren de veiligste variant.

De meest veilige en zekere variant is de status quo. Lage investering en, mocht het tot een gemeentelijke herindeling komen voordat de afschrijvingstermijn van 40 jaar is verstreken, dan is hierbij altijd een veel kleiner bedrag dat afgeboekt moet worden. De status quo zorgt er ook voor dat de leefbaarheid van de kernen in Schinnen en Nuth behouden blijft, de locaties zijn goed met het openbaar vervoer bereikbaar en hebben nog tal van voordelen.

Second Best is de variant (ver)nieuwbouw in de kern Nuth. Vergelijkbaar met de status quo, alleen een fors hoger bedrag dat geïnvesteerd dient te worden. Wel met dien verstande dat er ingeboet wordt aan leefbaarheid in de kern Schinnen, maar dat deze onttrekking in Schinnen weer toegevoegd wordt in Nuth.

Onze derde (dus de 1 na slechtste keuze) is nieuwbouw op de Horsel. Duurzaam, modulair, eventueel aan te passen bij een nieuwe situatie bij een eventueel volgende herindeling. Daarnaast heeft deze een gunstige ligging aan de A76 en N300. Maar ook minpunten zoals de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de ligging op een industrieterrein. Maar voor hetzelfde geldt is de groene plattelandsgemeente Beekdaelen straks de eerste gemeente in Nederland met een gemeentehuis op een industrieterrein.

De laatste optie en in onze ogen aller slechtste optie is nieuwbouw in Oirsbeek. Een optie die je de inwoners van met Amstenrade en met name Oirsbeek niet moet willen aandoen. De verkeersbewegingen zullen in deze dorpen toenemen in de straten die wij juist zo verkeersluw proberen te maken. Vanuit de N300 afslag Sint Janscollege kunnen de mensen via de Hommerter Allee naar de Hommerterweg, bij de locatie in Oirsbeek komen de mensen of via Hoofdstraat, Provincialeweg Zuid en dan via de Dorpstraat naar de Oirsbekerweg. Beide situaties moet je de inwoners van deze kernen niet willen aandoen.

Het is nog steeds heel raar hoe deze variant ineens, als een duveltje uit een doosje, tevoorschijn komt. Nog raarder is om dan te zien dat dit in een keer meteen de voorkeursvariant van het college is. Maar goed, laten wij verder nu niet te diep op ingaan omwille van de voortgang op dit dossier.

Daarnaast zijn de onzekere bouwkosten, ligging aan de rand van de kern, de wijziging bestemmingsplan, bereikbaarheid met Openbaar vervoer en gebruik bij eventuele herindeling allemaal zaken die deze variant voor de PvdA onaanvaardbaar maken.

Ja voorzitter,

De OR wil graag nieuwbouw. Maar als een werkgever van een transportbedrijf aan zijn medewerker vraagt of hij een gereviseerde vrachtwagen of een hele nieuwe wil, dan kan ik u ook vertellen welke keuze deze medewerker zal maken.

Ter afsluiting, voor ons is het helder. Variant Status Quo geniet zwaar de voorkeur vandaar dat wij samen met de fractie van de VVD een amendement hiervoor hebben ingediend.

Amendement PvdA en VVD inzake status quo

Lees ook de verantwoordingsbrief over de koers die Lars gisteren tijdens de raadsvergadering heeft gevaren en de daarbij behorende argumentatie.

Verantwoordingsbrief inzake nieuwbouw gemeentehuis

Locatie De Horsel – op de rode punt