Door Lars Kockelkoren op 22 oktober 2021

Verantwoordelijkheid!

Afgelopen donderdag heeft het college de raad gevraagd over eventuele wensen en bedenkingen ten aanzien van de tijdelijke huisvesting van maximaal 450 vluchtelingen op de voormalige legerbasis in Schinnen voor de duur van 12 maanden.

Beekdaelen neemt al jaren haar verantwoordelijkheid door vluchtelingen op te vangen in het AZC in Sweikhuizen, maar de problematiek rondom de opvang van vluchtelingen is op dit moment extreem groot.

De PvdA is dan ook van mening dat de gemeente Beekdaelen haar verantwoordelijkheid moet nemen en samen het COA er alles aan moet doen om deze mensen een menswaardige opvang te bieden.

Wij steunen het college met het voornemen om deze mensen op te vangen.

Wel heeft onze fractie een aantal opmerkingen en aanbevelingen meegegeven aan het college:
1. Opvang in tenten zo kort mogelijk, maak de bestaande gebouwen z.s.m. geschikt om mensen te huisvesten. Zeker met de naderende winter.
2. Stel een begeleidingscommissie samen bestaande uit omwonenden, ondernemers en maatschappelijke organisatie.
3. Laat het werk dat voortvloeit uit deze huisvesting lokaal landen. Denk hierbij aan het verzorgen van maaltijden door de lokale horecaondernemers of cateraars, technische werkzaamheden door Beekdaelense aannemers te laten verrichten en ga zo maar door.

Ook willen wij dat het college actief met aan de slag gaat met de herontwikkeling van de voormalige legerbasis in Schinnen. Onze voorkeur is een onderzoek naar de mogelijkheden om hier een nieuwe woonwijk te realiseren, waarbij vooral aan starterswoningen, sociale huurwoningen en een seniorentoren gedacht moet worden.