Inbreng bij het college uitvoeringsprogramma – dinsdag 18 juni 2019

Door Lars Kockelkoren op 19 juni 2019

Vandaag hebben wij in de commissie het college  uitvoeringsprogramma behandeld.

Hieronder mijn inbreng:

Voorzitter,
Allereerst onze dank voor de wijze waarop dit document tot stand is gekomen. Dank aan alle ambtenaren en ook het college.

Doordat het college de raad in de gelegenheid stelt om hun “wensen en bedenkingen” mee te geven zien wij voorliggend stuk als uitvoeringsprogramma van ons raadsbreedprogramma en durven wij te stellen dat het college in deze keurig het “practise what your preach” principe toepast op de slogan “Beekdaelen maken wij samen”.

Op hoofdlijnen kunnen wij ons heel goed vinden in voorliggend stuk, maar de uitnodiging om onze wensen en bedenkingen kenbaar te maken, laten wij natuurlijk niet zomaar voorbij gaan.

Voorzitter, laten wij beginnen met onze bedenkingen

Ondermijning:
Op de website van de politie staat volgend citaat “Ondermijnende criminaliteit, wat is dat nou eigenlijk? De exacte definitie is moeilijk in een zin samen te vatten, maar grofweg betekent het de vermenging van de onderwereld en de bovenwereld, de sluipende bedreiging van de integriteit van het openbaar bestuur, overheidsambtenaren en bedrijfsleven, bedreigde bestuurders en ambtenaren, afpersingspraktijken, de innesteling van criminele fenomenen in buurten en woonwijken of het ontstaan van ‘vrijplaatsen’.” Einde citaat

En dit is zeker waar, maar zolang wij ons bezig houden met beleid, regels en convenanten lacht de georganiseerde misdaad zich suf. De huidige regering heeft ervoor gekozen om de politie nog verder weg te halen uit de wijk en het dorp. De ogen en oren in de wijk weten veel meer, dan 100 convenanten en overeenkomsten.

Laten we bij het opstellen van ons ondermijningsbeleid er waakzaam op zijn, dat wij niet onnodig veel barrieres opwerpen voor de hardwerkende en welwillende MKB-ers in onze gemeente.

Dienstverlening en bedrijfsvoering dienen een digitaliseringslag gemaakte worden met betrekking tot de producten en diensten die aangeboden worden. Wil het college haar doelen bereiken, dan zal dit een hele hoge prioriteit moeten krijgen en hopen wij dat hier in de begroting, later dit jaar, voldoende middelen voor beschikbaar komen.

Communicatie staat heel hoog in het vaandel bij ongeveer alle partijen én zo ook bij de pvda. Maar wij missen in het geheel de manier waarop deze informatiestromen gedoseerd gaan worden. Laten wij voorkomen dat er een overkill aan informatie komt, waardoor de ontvanger de boodschap langs zich heen laat gaan.

Dan nu onze wensen, voorzitter

Bij onze Intergemeentelijke sociale dienst vragen wij aandacht voor voldoende ruimte om de doelmatigheid te bevorderen.

Als gemeente hebben wij tal van goede regelingen om armoede te bestrijden en tegen te gaan. Uit gesprekken die wij gevoerd hebben blijkt dat veel mensen het moeilijk vinden om de aanvragen voor deze regelingen te doen. Dit kan door allerlei oorzaken zijn. Wij willen dat de gemeente meer doet dan alleen maar verwijzen naar deze regelingen. De gemeente moet met deze mensen aan tafel gaan zitten én dan niet tegenover hen, maar ernaast én samen deze aanvragen indienen.

Zo zorgen wij ervoor dat iedereen naar vermogen mee kan doen in onze inclusieve samenlevering. Dan kunnen wij zeker zijn van een Beekdaelen waarin iedereen mee kan doen.

Wij weten dat dit college stevig aan de slag is gegaan en nog steeds gaat om alle partijen die betrokken zijn de Nuinhofwijk. Wij vragen het college een tijdspad op te stellen en te communiceren zodat de inwoners van de Nuinhofwijk weten welke ontwikkelingen er spelen.

Ook hebben meerdere huurders uit de Nuinhofwijk aangegeven dat zij hun belangen in onvoldoende mate vertegenwoordigd voel. De huurdersbelangenvereniging is door Wonen Zuid ingericht en wordt door Wonen Zuid betaald. Graag zouden wij zien dat het college bekijkt op welke wijze zij de huurders kan faciliteren om eendrachtig op te treden.
Zodat iedereen zeker kan zijn van een goede woning

Wethouder Essers heeft eerder al aangegeven binnen het biblioteekbeleid bezig te zijn met het aanpakken van laaggeletterdheid en het ondersteunen van inwoners op weg naar digitale volwassenheid. Graag zouden wij dit in het college uitvoeringsprogramma terug zien komen.

Bij de energietransitie vragen wij aandacht voor de betaalbaarheid en dus de haalbaarheid voor mensen met een kleinere beurs, dus laat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Alleen dan kan iedereen zeker zijn van een duurzame toekomst

wij verzoeken het college om bij de afvalinzameling fors in te zetten op verder scheiden van afval én het tegengaan inzamelen van afval met economische waarde door anderen dan onze aangewezen partners, denk hierbij aan de oud-ijzerboer en de textielcontainers bij bedrijven of verenigingen.

Voorzitter, tot slot nog een algemene uitdaging voor het college. De term CUP heeft meerdere betekenissen. Wij hopen dat wij met voorliggend programma de CUP met de grote oren gaan winnen voor onze inwoners en ondernemers, maar Cup heeft andere betekenissen. Ik zou willen voorstellen om de titel van dit document te veranderen in “Zeker zijn”, maar tevens daag ik het college uit om andere titel te vinden die ook de hele lading dekt.