Door Lars Kockelkoren op 13 juli 2022

Inbreng 1e termijn kadernota 2022 PvdA Beekdaelen

Allereerst willen wij onze waardering uitspreken voor alle inwoners, verenigingen en ondernemers voor de getoonde veerkracht gedurende de afgelopen 2 ½ jaar. Van het coronavirus tot de geëxplodeerde energietarieven, van de opvang van vluchtelingen tot enorme kosten voor de dagelijkse boodschappen en van prijzen voor een liter benzine die hoger zijn dan de prijs die je betaalt voor een biertje in het café.
Onze inwoners, verenigingen en ondernemers hebben keer op keer laten zien dat zij niet uit het veld te slaan zijn.

De getoonde veerkracht zou een voorbeeld moeten zijn voor het nieuwe college.
Het nieuwe college dat morgen haar 50 dagen bestaan viert.
Zij presenteerde een coalitieakkoord waarin communicatie, een nieuwe bestuurscultuur en wonen hoog in het vaandel staan.
Wij zouden de kadernota graag langs de meetlat van deze, door de nieuwe coalitie opgestelde, punten willen leggen.

Communicatie:
er wordt een krediet van 50.000 euro gevraagd voor het vernieuwen van de communicatiestijl. Na de budgetoverschrijding van 2021 is een toezegging gedaan dan er begin 2022 een aanbesteding zou komen om de gemeentelijke bekendmakingen in 1 weekblad te publiceren. Kunt u ons aangeven wat de stand van de zaken is en of deze aanbesteding inmiddels afgerond is? Met de raad is tot op heden niets gecommuniceerd.

Over communicatie gesproken:
Ik citeer uit het coalitieakkoord: “onze bestuurscultuur is aan verdere vernieuwing toe. De noodzaak tot het bespreken van gewenst gedrag in de raad en het zorgen dat afspraken hierover worden nageleefd, herkennen wij”. Einde citaat
En dit citaat slaat direct de spijker op zijn kop als wij het voorbeeld nemen van de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne in Oirsbeek (en oh ja, ook nog in Schinveld).
Eerst vernemen wij dit via een bericht op linkedin van een medewerker van de gemeente, daarna vernemen wij dit via de Limburger en ZO NWS, dan worden bewoners geïnformeerd en tot slot wordt de Raad, als hoogste orgaan, dit pas geïnformeerd middels een afschrift van brief aan de bewoners.
En ja, als Raad is het gewenst gedrag van het college dat de raad vooraf wordt geïnformeerd en niet via de media of social media.

En dan voorzitter, de nieuwe bestuurscultuur:
Bijna 50 dagen is erg kort om dit nieuwe college langs de bestuurlijke meetlat te leggen, maar toch een paar punten die wij graag onder uw aandacht willen brengen.
De heffingsgrondslag voor de rioolheffing. Veel partijen, waaronder coalitiepartij Beekdaelen Lokaal, waren zeer verbaasd over de uitwerking van heffingsgrondslag zoals deze door de raad twee jaar geleden is aangenomen.
De wethouder zei toe om, samen met de raad, te kijken of dit anders ofwel eerlijker kon. Maar, en we schrijven medio 2021, het was niet mogelijk om dit nog voor 2022 anders te gaan doen.
Want voorzitter, uiterlijk 1 september moet onze grondslag bij de BsgW bekend zijn, anders kan deze organisatie dit niet meer tijdig en correct verwerken. Dus schoof de wethouder deze hete aardappel door met de toezegging dat er in het tweede kwartaal van 2022 een voorstel naar de raad zou komen, waarbij de raad keuzes kon maken.

Wat schets onze verbazing… er is geen voorstel gekomen en tot op heden hebben wij geen raadsvergadering meer tot begin oktober. Is onze aanname juist dat voor 2023 de huidige heffingsgrondslag overeind blijft en dat hiermee de raad én inwoners weer 1 jaar lang moeten wachten op deze herziening?
En dan de toezegging over de zelfbewoningsplicht.
Wederom een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
De wethouder zei in november 2021 toe zo gauw er meer bekend is, hij een notitie zal opstellen over hetgeen dit betekent voor Beekdaelen. Hij verwacht dit in Q1 2022 aan te kunnen leveren.

In december 2021 ontvingen wij volgend bericht: Deze toezegging is gestand gedaan. In het overleg van bestuurscommissie Wonen en Herstructurering van Stadsregio Parkstad is gevraagd bij het onderzoek “sturing op de woningmarkt” nadrukkelijk aandacht te schenken aan de zelfbewonersplicht als een van de instrumenten om te sturen op een betere balans van de woningmarkt. De overige wethouders sloten daarbij aan.
Dit is gewoon de raad met een kluitje het riet in sturen.

Maar ook kleine punten, tijdens de begrotingsvergadering van november jl. hebben wij de portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid gevraagd om te kijken naar de gemeente Simpelveld, waarbij zij een project hadden “boek een boa”, hij gaf aan hierna te gaan kijken en de raad hierover te informeren. Geen keiharde toezegging, maar nooit meer iets van gehoord. Moet de raad nu iedere keer op de interruptieknop drukken om te verduidelijken dat het een toezegging is. Lijkt mij niet goed voor de onderlinge samenwerking.
Voorzitter, ik citeer wederom uit het coalitieakkoord: “het vertrouwen in de politiek en het openbaar bestuur kan ook in Beekdaelen beter. We roepen onze collega-raadsleden, collegeleden en ambtenaren op de samenwerking met onze inwoners te versterken. Transparantie, duidelijkheid en betrokkenheid aan de voorkant vormen daarbij onze leidraad”. Einde citaat
Deze oproep is mij uit het hart gegrepen, maar beste collegeleden. Ik zou het college graag 6 nieuwe bezems willen aanbieden………

Voorzitter, alstublieft hier zijn 6 nieuwe bezems.
De vraag is nu natuurlijk welk spreekwoord hier van toepassing is: nieuwe bezems vegen schoon of eerst voor je eigen voordeur vegen? U mag het zeggen.
De opkomst bij de verkiezingen was beschamend laag en dat is iets wat de gehele politiek zich mag aanrekenen, maar wat gaat het college nu daadwerkelijk ondernemen om de opkomst, wat ons inziens toch in directe verbinding staat met het vertrouwen in de lokale overheid, gaat bevorderen.
Juist in deze tijd waarin slechts 15.778 van de ruim 30.000 kiesgerechtigden hun stemmen hebben uitgebracht, dienen wij onze… inwoners, burgers, klanten, ingezetenen ofwat meer transparant te informeren! Alleen zo kunnen wij het vertrouwen van de burger in onze overheid herstellen.

Dan komen wij vanzelf op het thema wonen. De toezegging bij de zelfsbewoningsplicht hebben wij reeds eerder aangehaald en wij wachten met spanning de daadwerkelijke uitvoering van het college hierbij af.
Bij de Tiny Houses moeten wij het college complimenteren met de voortgang. Bij andere projecten is het redelijk stil.
En ja, u voelt hem natuurlijk al aankomen……. De Nuinhofwijk. De verantwoordelijk wethouder heeft de PvdA Beekdaelen regelmatig in 1-op-1 gesprekken op de hoogte gehouden en dat is natuurlijk altijd goed. Maar wanneer kunnen wij witte rook verwachten en een bijeenkomst met alle bewoners organisatie, zodat ook zij weten waar zij aan toe zijn. Want en ik citeer weer uit het coalitieakkoord “transparantie, duidelijkheid en betrokkenheid aan de voorkant vormen daarbij onze leidraad”. Einde citaat
De afgelopen periode hebben wij kunnen zien dat de bouw van nieuwe woningen langzaamaan op gang komt, maar wat valt ons op. Verhoudingsgewijs worden te veel koopwoningen en huurwoningen met een huurprijs boven de huursubsidiegrens gebouw.

Een gemeentebestuur, dat de slogan Ons Thuis Ons Beekdaelen uitdraagt moet toch in staat zijn om minimaal 25% van haar nieuwbouwcapaciteit binnen de sociale huursector te realiseren.
De raad voor de leefomgeving en infrastructuur heeft onlangs een rapport gepresenteerd waar zij aangeeft dat er te weinig sociale huurwoningen worden gerealiseerd. In haar adviezen geeft zij aan dat er gestuurd moet worden op de prestaties van woningcorporaties. Deze prestatieafspraken maakt het college met de in Beekdaelen actieve woningcorporaties.
Wij verzoeken het college een sessie met de raad te beleggen om, samen als raad en college, een aantal speerpunten te vast te leggen welke het college dient mee te nemen als input voor deze afspraken. Ook willen wij in de toekomst dat deze prestatieafspraken worden bekrachtigd door een raadsbesluit.
En zie dit verzoek niet als verkapte motie van wantrouwen, maar juist als de bekende hand in de rug. Samen maken wij Beekdaelen Ons Thuis Ons Beekdaelen.
De karignota, uh ik bedoel kadernota, laat nog niet veel zien van de ambitie van dit college. Dat is geen verwijt maar een constatering. U zit er pas 49 dagen.
Deze kadernota is niet de onze, maar met de juiste antwoorden en toezeggingen kunt u ons aan onze zijde vinden.
Tot zover!