Coalitie akkoord is oude wijn in nieuwe zakken voor Beekdaelen

23 mei 2022

PvdA teleurgesteld over coalitie van VG, BL en CDA

Op maandag 23 mei heeft de nieuwe coalitie voor de gemeente Beekdaelen, haar wethoudersploeg gepresenteerd. PvdA Beekdaelen heeft daarop met grote teleurstelling gereageerd, zowel de wijze van formeren van de nieuwe coalitie als het coalitieakkoord herstelt niet het vertrouwen van de burgers van Beekdaelen.

In haar inbreng heeft PvdA Beekdaelen gewezen op het gebrek aan openheid en communicatie. Er heeft geen duidingsdebat plaatsgevonden, en er is geen uitleg gegeven over de gang van zaken. Bij de presentatie van de wethoudersploeg tijdens de raadsvergadering van 23 mei, gaat de coalitie voorbij aan het Reglement van Orde. Er wordt buiten de regels om, de vergadering datum bepaald. Met voorbij gaan aan de regels wordt gezorgd dat een wethouder van Beekdaelen nog voor zijn vakantie kan worden beëdigd. Dezelfde gemeente past de regels wel op de juiste wijze toe bij raadsleden. En zo wordt er met twee maten gemeten. Het wijst op een bestuurscultuur die aan ernstig aan vernieuwing toe is. Juist in deze tijd waarin het vertrouwen van de burger in de politiek sterk is afgenomen. En de helft van de kiezers van Beekdaelen zijn afgehaakt op de dag van de stemming.
Voor wat betreft de inhoud gaat de PvdA de coalitie kritisch volgen. Op de eerdere PvdA-inbreng op het coalitie-akkoord werd door formateur enkel verwezen naar het coalitie-akkoord.
Het coalitieakkoord omvat ook goede punten. PvdA wijst erop dat bij de sociale leefomgeving de coalitie moet blijven investeren in de inwoners. Het akkoord bevat daarvoor prima punten. Verder wijst PvdA erop dat het woord communicatie vaak wordt genoemd.
Er wordt echter geen uitwerking aangegeven.
PvdA merkt met genoegen op dat lopende woonprojecten worden afgerond. Dat is mooi nieuws voor de bewoners van Nuinhofwijk en Altaarstraat. Ook de ambitie om tempo te maken met bouwen, is prima, maar maak het wel concreet. De woonbehoefte per dorpskern wordt gemist. Naast bouwen, is het urgent dat zelfbewoningsplicht en voorrang voor eigen bewoners als instrument wordt ingevoerd.
Voor samenwerking in de regio wijst PvdA Beekdaelen op het succes van Parkstad Limburg. De resultaten van samenwerking in het Middenveld is mager. PvdA stelt dan ook voor die samenwerking niet voort te zetten.
Voor de bestrijding van energiearmoede is het van belang dat er laagdrempelig en service gericht alle burgers worden geholpen.
PvdA mist de bouw van de nieuwe basisschool in Nuth in het akkoord.
Verder zal PvdA erop wijzen dat het coalitieakkoord blijkbaar geen onderwerp is voor in de gemeenteraad. Blijkbaar mag er niet over worden gesproken binnen het hoogste orgaan van de gemeente. PvdA Beekdaelen stelt dan ook voor om dit op de lijst van ingekomen stukken te zetten.