Door Lars Kockelkoren op 20 oktober 2022

Bijgevoegd onze inbreng en de, samen met Groen Links, ingediende motie inzake ophouden Opvanglocatie USAG te Schinnen.

Er zijn wereldwijd ruim 90 miljoen mensen op de vlucht voor oorlogen (UNHCR). Oorlogen waar zij niet voor hebben gekozen, Oorlogen die hun hele bestaanszekerheid hebben afgebroken, oorlogen die deze mensen ertoe hebben gedwongen om hun huis en haard achter zich te laten.
Afgelopen jaar nam onze raad, naast de reeds bestaande opvanglocatie in Sweikhuizen, de verantwoordelijkheid om zich om in Schinnen ruim 400 vluchtelingen te huisvesten.
Destijds met de intentie om een bijdrage te leveren en onze verantwoordelijkheid te nemen om de grote druk op de opvanglocatie in o.a. Ter Apel te verlichten.
Niet wetende hoe de wereld er een jaar later zou uitzien. Niet wetende dat een gestoorde gek uit de Oekraïne zou aanvallen. Niet wetende dat de opvang van vluchtelingen in vorig jaar nog niet tot een piek was gekomen.

En natuurlijk was het vorige jaar spannend toen de opvang in Schinnen opging. Zou het wel allemaal goed gaan, zou de overlast voor de kern Schinnen en zeker de directe buurt mee vallen?
Het was zelfs even schrikken toen de eerste bussen met nagenoeg alleen maar alleenstaande mannen arriveerde in Schinnen.
Maar, nadat het COA hierop is geattendeerd, heb zij verder keurig gehandeld conform de gesloten bestuursconvenant. Zo verantwoordelijk dat zij inmiddels, ondanks alle druk op de opvanglocaties het land, al zijn begonnen met de verplaatsen van de vluchtelingen in Schinnen.
Nu een jaar later kunnen wij niet anders dan concluderen dat dit allemaal zeer goed is verlopen.
Het COA, de omwonenden, de ingestelde klankbordgroep en vrijwilligers zijn allemaal tevreden over hoe de opvang van deze vluchtelingen in Schinnen is verlopen.
In oktober 2022 zijn er nog steeds miljoenen mensen op de vlucht en heeft Nederland nog steeds te maken met een vluchtelingencrisis.
Nederland en dus ook Beekdaelen heeft een verantwoordelijkheid om deze vluchtelingen een veilig thuis te bieden.
De beste oplossing is vrede in Syrië, vrede in Oekraïne en helemaal geen oorlog in de wereld. Maar dat is niet iets waar wij als gemeenteraad veel aan kunnen doen.
Wel kunnen wij bijdragen om vluchtelingen in onze gemeente een veilige plek te bieden. De vraag voor onze raad is dus simpel. Willen wij wel of niet deze mensen blijven helpen en onderdak bieden in Schinnen. De PvdA zegt: JA, dat moeten wij blijven doen.
De vluchtelingen zijn al in Nederland en we kunnen die mensen niet aan hun lot overlaten. Die verdienen menswaardige opvang.
Dat de nood hoog is blijkt wel uit de brieven die wij vanuit 1: de staatssecretaris 2: voorzitter van de veiligheidsregio en 3: de directeur van het COA hebben ontvangen.
3 noodkreten van de partijen die zich, ieder op haar manier, inzetten om vluchtelingen te huisvesten.

In de motie van deze coalitie lees ik dat onze gemeente ten opzicht van andere gemeenten ruimschoots haar verantwoordelijkheid heeft genomen. Dat is zeker zo, maar dat kan en mag toch never nooit niet een overweging zijn om dan nu op onze handen te gaan zitten.

De PvdA snapt heel goed dat dit dossier bij een aantal partijen moeilijk ligt en dat men zich wil houden aan de gedane belofte van maximaal 1 jaar opvang in Schinnen.
Wij, zoals wij hier allemaal zitten, hadden 1 jaar geleden niet de wijsheid van nu, maar wij kunnen wel handelen met de wijsheid van nu.
En als volksvertegenwoordiger moet je ook durven uitleggen waarom je terug komt op eerder genomen besluiten. Dat getuigt juist van de kracht en moed die nodig is moeilijke tijden.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Juist daarom zijn wij allemaal gekozen om te stemmen zonder last of ruggespraak.

De motie van de coalitiepartijen is sympathiek, maar er zijn een aantal punten die wij graag nader toegelicht zien door de indieners:
wij zouden vandaag bij elkaar komen naar aanleiding van de oorspronkelijke motie van GL en PvdA inzake het al dan niet openhouden van de locatie in Schinnen. En, uit schrijft het zelf al in uw motie, het coalitieprogramma zegt dat die locatie dicht moet per 8 november aanstaande.
Waar komt het idee in een keer vandaan om opeens Sweikhuizen te willen uitbreiden?
Dit zou voor een buitenstaander kunnen overkomen als “douceurtje” richting de raadsleden die wel het voortschrijdend inzicht hebben om terug te komen op de maximale termijn van 1 jaar opvang in Schinnen. Maar voorzitter, ik laat mij dit graag uitleggen door de fractievoorzitters van de coalitie.

Tot slot, wij hebben vele brieven mogen ontvangen van onze inwoners die pleiten voor het openhouden van de opvanglocatie in Schinnen. Heel veel dank daarvoor.
Een passage die mij erg aangreep wil ik met u delen: ”Strijk over uw humane hart en laat deze mensen in nood niet weer in het ongewisse naar een volgende tijdlimiet vertrekken. Wij als gemeente Beekdaelen mogen trots zijn dat wij vorig jaar het verschil maakten en het gros van de burgers zal dat niet alleen begrijpen maar blij en trots zijn met een plaats waar iedereen meetelt, ook de zwakkeren in onze samenleving. En laat ons vooral niet leiden door gemeenten die schaamteloos de andere kant op kijken.”
Tot zover

Motie- peiling draagvlak burgers

Helaas heeft deze motie het niet gehaald en zal de opvanglocatie per 8 november dienen te sluiten.