Amendement over Huisvesting gemeente ingediend door Lars Kockelkoren

Door Lars Kockelkoren op 30 juni 2019

De Raad van de gemeente Beekdaelen, bij elkaar in de vergadering  van 2 juli 2019:

Constaterende:

• De gemeentelijke huisvesting op dit moment verre van ideaal is;
  • De voormalige stuurgroep diverse scenario’s heeft laten onderzoeken;
  • Het huidige college 2 extra varianten hieraan heeft toegevoegd;
  • De huidige technologie het mogelijk maakt om veel werkzaamheden overal ter wereld uit te voeren;
  • Het huidige bestemmingsplan niet voor ziet in huisvesting op de locaties van variant 5a en 5b én de voormalige gemeente Nuth diverse malen verzoeken van ondernemers voor het wijzigen van het bestemmingsplan heeft tegengehouden.

Overwegende:

• In het kader van Global Goals wij nastreven dat onze inwoners per OV, fiets of te voet reizen;
  • Het onmogelijk is om te voorspellen hoe onze ambtelijke organisatie er over 10 à 15 jaar uit ziet;
  • Genoemde locaties in variant 5a en 5b niet goed bereikbaar zijn per OV, de toegangswegen niet zijn voorzien van een fietspad en voor allen inwoners van Beekdaelen een bezoek aan deze locaties te voet een behoorlijke wandeling opleveren;
  • De leefbaarheid van onze kernen hoog in ons vaandel staat en wij leegstand wensen te voorkomen;

Het raadsbesluit aan te vullen met:

1. Op korte termijn de medewerkers van de gemeente Beekdaelen die gehuisvest zijn op de locatie Schinveld in beginsel te huisvesten op de locatie Schinnen inclusief het gehuurde Rabobank gebouw. Dit voorgenomen besluit ex artikel 25 lid 1 sub F WOR voor te leggen aan de OR voor advies;
  1. Voor wat betreft het vraagstuk omtrent permanente huisvesting van de gemeente Beekdaelen de varianten 5A (volledige nieuwbouw) en 5B (beperkte nieuwbouw in combinatie met het behoud van gemeentehuis Schinnen) én een nieuwe variant zoals onder bullit 3 omschreven nader te onderzoeken, al dan niet op eigen grond;
  2. Nieuwe variant te onderzoeken die zich toespitst op verdichtingsbouw in

(een van de) dorpskernen, waarbij gekeken gaat worden naar (momenten) van leegstand in de gemeentelijke gebouwen en particuliere leegstaande gebouwen;

1. Bij het nader uitwerken van de 3 voorkeursvarianten als criteria rekening te houden met de veilige bereikbaarheid voor fietsers en voetgangers, goede OV verbindingen (zowel bus als trein) én eventuele infrastructurele aanpassingen als gevolg van voorstaande criteria financieel inzichtelijk te maken;
  2. Bij het nadere uitwerking onze inwoners te consulteren en hierover te rapporteren;
  3. Het College van B&W, om in samenspraak met de werkgroep

“Huisvesting”, de opdracht te geven om beslispunten 1 t/m  uit te voeren.

En gaat over tot de orde van de dag.

PvdA Beekdaelen

L.E.H. Kockelkoren