Schriftelijke vragen aan college van B&W – vrijdag 19 februari 2021
Betreft: werkzaamheden en verkeersoverlast Stationstraat Nuth
Geachte college,
Enkele weken nadat de werkzaamheden aan de Markt in Nuth werden afgerond is er gestart met werkzaamheden aan de Stationstraat in Nuth.
De werkzaamheden zullen zeker noodzakelijk zijn en uiteraard dient de verkeersveiligheid hierbij in ogenschouw genomen te worden. Dit is o.a. gebeurd door het inzetten van tijdelijke verkeerslichten aan de kruising Stationstraat – Pastorijstraat – Dorpstraat.
Echter de werkzaamheden hebben hier vanaf 23 december 2020 tot en met 17 februari 2021 nagenoeg stil gelegen.
Vragen aan het college van burgemeester en wethouders:
- Hoe en op welke wijze is er met de buurtbewoners en aldaar gelegen ondernemers over deze werkzaamheden gecommuniceerd?
- Verlopen deze werkzaamheden volgens de vooraf opgestelde planning/tijdspad?
- Hoe kan het zijn dat er ruim 6 weken geen werkzaamheden plaatsvinden, maar dat verkeershinder niet tijdelijk wordt verholpen? (vorstperiode van anderhalve week behoeft geen nadere uitleg)
- De tijdelijke verkeerslichten hebben een veel langere wachttijd dan de reguliere verkeerslichten. Dit leidt tot sluipverkeer en onveilige situaties. Is dit vooraf in kaart gebracht én gemonitord gedurende uitvoering van deze werkzaamheden?
- Is het college het met ons eens dat dergelijke werkzaamheden een strakke planning en optimale doorlooptijd dienen te hebben om ongemakken voor inwoners en ondernemers tot een minimaal te beperken?
- Wat welke acties gaat het college nemen om in de toekomst te zorgen dat werkzaamheden die tot overlast zorgen een strakke planning krijgen?
- Hoe is het college van plan om tijdens de uitvoering een “vinger aan de pols te houden”, zodat de werkzaamheden ook volgens tijdspad worden uitgevoerd.
Graag zien wij de beantwoording (en toelichting op ja/nee) binnen de gestelde termijn tegemoet.
Met vriendelijke groet, Pvda Beekdaelen
Lars Kockelkoren